تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص ( قانون جدید )

تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص یکی از پر تقاضاترین انواع تبدیل شرکت ها است . از آنجا که اکثر مدیران و سهام داران شرکت های کوچک در بدو شروع فعالیت خود و به دلیل کم بودن بروکراسی های ثبتی شرکت خود را به صورت شرکت با مسئولیت محدود تاسیس مینمایند و پس از رشد شرکت مالکان شرکت به دلایل مختلف از جمله بالاتر بودن اعتبار شرکت سهامی خاص در نزد اعتباردهندگان همچون بانک ها و موسسات مالی که باعث تسهیل در دریافت وام های مختلف میگردید،نیاز بسیاری به تبدیل شرکت مسئولیت محدود به نوع شرکت سهامی خاص پیدا می کنند .

تغییرات و تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

تا قبل از سال 1393  تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص امکان پذیر بود ولیکن با عنایت به اینکه قانون در تبدیل این دو شخصیت حقوقی مسکوت بود و پیش بینی های لازم را انجام نداده بود ، لاجرم اداره ثبت شرکت های ایران ممنوعیت تبدیل این دو شخصیت حقوقی را اعلام نمود تا جایی که به موجب مکاتبات صورت پذیرفته مورخه 94/02/08 معاونت ریاست جمهوری کشور و 93/10/15 معاونت حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت عملا امکان تبدیل این دو نوع شرکت به یکدیگر رد و غیر قابل انجام نهایتاً اعلام گردید.

مشاوره تلفنی رایگان :02191303232

با توجه به نوع شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص ،یک قانون نانوشته وجود دارد که برای دریافت وام و تسهیلات و حضور در مزایده ها و مناقصات و …. شرکت های سهامی خاص دارای منزلت بیشتری در نزد اعتبار دهندگان می باشند و از اینرو از سال 93 تا کنون درخواست های بسیار مدیران شرکت های مسئولیت محدود برای تبدیل شرکت خود به شرکت سهامی خاص غیر ممکن بوده و باعث بروز نارضایتی های فراوان در حوزه کسب و کار این نوع شرکت ها گردیده است.

در ذیل به توضیحات بیشتر و مدارک مورد نیاز برای تبدیل این دو شخصیت حقوقی می پردازیم :

محاسن تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص

تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص محاسن زیادی دارد و برای درک بهتر این موضوع بهتر است مقالات ثبت شرکت با مسئولیت محدود و همچنین مقاله ثبت شرکت سهامی خاص را که قبلا نوشته ام مطالعه فرمایید. ولی به طور اجمال میتوان به موارد زیر اشاره نمود.

1- سرمایه اولیه هر شرکت از اهمیت زیادی در نزد اعتبار دهندگان و فعالین اقتصادی طرف حساب آن شرکت برخوردار است از اینرو با عنایت به اینکه در شرکت های با مسئولیت محدود نیازی به واریز 35% میزان سرمایه اولیه شرکت در نزد بانک نیست و بروکراسی های کمتری را شامل میشود از اینرو عمده شرکت های با مسئولیت محدود با سرمایه اولیه بالا ثبت شده اند و با تبدیل خود به شرکت سهامی خاص میتوانند در زمان دریافت تسهیلات و اعتبارات از وام دهندگان و یا شرکت در مزایدات و مناقصات و مراودات اقتصادی از اعتبار بسیار بالاتری برخوردار شوند. مشاوره تلفنی رایگان : 02191303232

2- از آنجا که در شرکت های با مسئولیت محدود ، مسئولیت اعضا و سهامداران شرکت محدود به سهم الشرکه خود می باشد ، طرفین اقتصادی این شرکت ها بسیار محتاط با این شرکت ها وارد قرارداد میشوند و از نگاه طرفین اقتصادی این شرکت ها در زمان بروز مشکلات حقوقی و قانونی وصول مطالبات از این شرکت ها با ریسک بالاتری نسبت به شرکت های سهامی خاص برخوردار است . ازاینرو با تبدیل این شخصیت حقوقی به شرکت سهامی خاص اعتبار آن شرکت در نزد فعالین اقتصادی افزایش چشمگیری می یابد. مشاوره تلفنی رایگان : 02191303232

3- از آنجا که ماهیت یک شرکت سهامی خاص بسیار مدرن و پیشرفته است و به راحتی قابل تبدیل به شرکت های سهامی عام است ، با تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص امکان رشد بیشتر شرکت و چشم انداز توسعه شرکت را تا حد شرکت سهامی عام افزایش داده اید زیرا شرکت های سهامی خاص به راحتی و با انجام مراحل مشخصی به شرکت سهامی عام تبدیل میگردند. پیشنهاد میکنم برای اطلاع بیشتر از نحوه تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام مقاله مرتبط را مطالعه فرمایید.

4- از آنجا که هر نوع تغییرات شرکت مانند ورود و خروج شرکا ، افزایش و یا کاهش سرمایه در شرکت های مسئولیت محدود به مراتب ساده تر از شرکت های سهامی خاص است ، متقاضیان بهتر است ابتدا نسبت به تغییرات مورد نظر خود اقدام نموده و سپس نسبت به تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به سهامی خاص اقدام نمایند . این حسن انجام ساده تغییرات در شرایط فعلی و سپس تبدیل ماهیت شرکت به سهامی خاص یکی از محاسن بزرگ این تبدیل می باشد.

مدارک مورد نیاز ثبت شرکت

مدارک لازم برای تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص :

1- ارسال لیست آخرین سهم الشرکه درست شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود
2-  افزایش تعداد سهامداران شرکت مسئولیت محدود در صورتیکه تعداد اعضا دو نفر باشد زیرا در شرکت سهامی خاص حداقل تعداد اعضا 3 نفر می باشد.
3-  معرفی دو بازرس برای شرکت ، زیرا شرکت های سهامی خاص حتما بایستی دو نفر به عنوان بازرس اصلی و البدل در این نوع شرکت ها در زمان ثبت انتخاب و معرفی گردند.
4-  تکمیل فرم اطلاعات مورد نیاز شرکتهای سهامی خاص که از سوی موسسه حقوقی حامی در اختیارتان قرار خواهد گرفت.

توجه: درصورت تبدیل نوع شرکت به سهامی خاص کلیه مجامع و درخواست ها بر مبنای قوانین شرکت های سهامی خاص انجام خواهد شد. برای مثال در صورت نیاز به افزایش سرمایه بایستی  100 % مبلغ مورد نظر واریز گردد و یا برای جابجائی شرکا بایستی 4% به عنوان مالیات نقل و انتقال پرداخت شود از اینرو موسسه حقوقی ثبت حامی به تاکید اعلام میدارد در صورت وجود هرگونه تغییرات در میزان سرمایه و یا اعضا و سهامداران شرکت ابتدا بایستی این تغییرات در حالت شرکت با مسئولیت محدود انجام پذیرد و سپس نوع شرکت به سهامی خاص تغییر یابد .

امیدورام توانسته باشیم در این مقاله به صورت کوتاه نحوه تبدیل شرکت با مسئولیت محدود به شرکت سهامی خاص را عنوان نموده باشیم .

مشاوره تلفنی رایگان : 02191303232