ثبت برند و علامت تجاری

ثبت برند و علامت تجاری چیست و برای چه بایستی انجام شود ؟
علامت تجاری را با چه مدارکی ثبت نماییم و چه میزان هزینه برای ثبت برند باید انجام دهیم .
در این مقاله قصد داریم به اختصار به تعریف ثبت برند و علامت تجاری پرداخته و سپس به سوالات شما خواننده محترم به تفضیل پاسخ دهیم.
تا پایان مقاله با ما همراه شوید.

برای مشاوره و اطلاعات بیشتر در مورد ثبت برند تجاری و کلیه امور ثبتی با ما در تماس باشید :

02191303232

به صورت خلاصه :

منظور از ثبت برند چیست ؟

منظور از ثبت برند تجاری ثبت همان عنوان کالاهای تولیدی و یا محصولات خدماتی عرضه شده در بازارهای هدف با نام مورد انتخاب مدیران شرکت می باشد.با ثبت برند تجاری محصولات و خدمات افراد از محصولات و خدمات عرضه کنندگان دیگر در بازار هدف متمایز گردیده و مشتریان می توانند با اطمینان بیشتری کالاهای برند را انتخاب و از منافع آنان بهره جویی نمایند.

مرحله نخست در ثبت برند تجاری

در این مرحله ابتدا مدیران می بایست دانش کافی از برند تجاری و تاثیر آن در میزان فروش کالاهای خود را درک کرده تا توانند فراخور حال انتخاب مناسبی از نام تجاری را برای محصولات خود داشته باشند.

در هر صورت در زمان انتخاب نام تجاری پیشنهادی متقاضی ابتدا این نام از سامانه ثبت نام تجاری استعلام شده تا مشابهتی با نام های ثبت شده قبلی نداشته باشد و همچنین نام پیشنهادی برای ثبت بایستی جز عناوین قابل ثبت باشد.

مرحله دوم آماده سازی مدارک برای ثبت نام تجاری

  • تصویر شناسنامه اشخاص حقیقی و حقوقی که توسط مراجع ذی صلاح برابر اصل شده باشد.
  • تصویر کارت بازرگانی اشخاص حقیقی و حقوقی در زمانی که نام تجاری مورد تقاضا به صورت لاتین باشد
  • تصویر مجوز فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی
  • تصویر روزنامه رسمی به همراه آخرین تغییرات
  • تصویر کارت شناسائی ملی مدیران و شرکای شرکت که دارای حق تائید و امضا می باشد.
  • تصویر شناسنامه مدیران و شرکای شرکت که دارای حق تائید و امضا می باشد.

توضیحات کاملتری بخوانید :

ثبت برند تجاری چیست؟

ثبت برند یا نام تجاری سبب محصولات و خدمات و شرکت ها از سایر خدمات و شرکت ها می شود در واقع شرکت را از بین هزاران شرکت متمایز می نماید.
با برای اقدام به ثبت برند و علامت تجاری به سامانه ثبت علائم تجاری مراجعه کنند و از طریق سایت اقدام به ثبت اظهارنامه ی برند کنند.
بعد از بررسی از سوی اداره ثبت برند جواب اداره از واحد پیگیری اظهارنامه و خلاصه پرونده قابل رویت است .
همچنین می توان از بخش ثبت انواع درخواست اقدام به تمدید برند ، انتقال برند ، رفع نقص و … اقدام کرد.

با افزایش تعداد کارخانجات تولیدی و مشابهت محصولات عرضه شده در بازار ، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که محصولات خود را با نامی ویژه نسبت به محصولات مشابه کارخانه خود و یا محصولات مشابه رقبا ، مجزا نمایند تا بتوانند سهم بیشتری از بازار بدست آورند از این رو عرضه کنندگان محصولات و خدمات با ثبت برند و علامت تجاری و  درج آن علامت منحصر به خود بر روی محصولاتشان سعی در تفکیک و شاخص نمودن محصول خود از محصولات مشابه نمودند تا اعتماد بیشتر مشتریان خود را از منظر کیفیت بدست آورند.

 

از زمان ثبت برند تجاری همانند برند و علامت تجاری مرسدس بنز ، اپل ، سامسونگ و ال جی و … مشتریان دیگر به محض دیدن برند و علامت تجاری با اعتماد به برند محبوبشان کالا را خریداری می نمایند .
امروزه کمتر شرکتی وجود دارد که از اهمیت ثبت برند و علامت تجاری مطلع نبوده باشد و اغلب شرکت های بزرگ دنیا در افزایش رتبه ذهنی برند و علامت تجاری خود در ذهن مشتری جنگ های تبلیغاتی با بودجه های کلان میلیارد دلاری را تجربه نموده اند.

 

دلیل ثبت لوگو و برند چیست ؟

ثبت برند و علامت تجاری نشانی است که قادر است کالای تولیدی یا خدمات ارائه شده توسط یک شخص / بنگاه را از کالاها یا خدمات سایر بنگاه ها یا اشخاص متمایز نماید.

در مورد تاسیس و ثبت شرکت در تهران و کلیه نقاط ایران اطلاعات جامع کسب کنید

تعریف علامت تجاری ( لوگو ) و نام تجاری ( برند )

تعریف علامت تجاری ( لوگو )  :
منظور از ثبت لوگو یا علامت تجاری همان نشانی است که کالا ها و خدمات اشخاص حقیقی و یا حقوقی را از یکدیگر متمایز ساخته و بر روی کالا به صورت واضح و مشخص درج میگردد.

علامت جمعی :
یعنی هر نشان قابل رویتی که با عنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت برند و علامت تجاری شده جمعی استفاده میکنند متمایز سازد.

تعریف نام تجاری ( برند ) :

برای درک بهتر قبل از ثبت برند و علامت تجاری بایستی درک مناسبی از تعریف نام تجاری یا همان برند نیز داشته باشید .
نام تجاری یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.
به عنوان مثال نام محل کسب و مغازه شما که در بازار به این نام شناخته شده اید یا محصولی که بسته بندی کرده و در کل شهر یا کشور توزیع می نمائید .

مثلا خودرو بی ام دبیلیو درای نام تجاری بی ام دبیلیو است . نام تجاری به صورت یک نوشته است و معمولا نام کارخانه و شرکت حقیقیی و یا شخص حقوقی را یدک میکشد.
حتما می بایست قبلا ثبت نام تجاری شده باشد در غیر اینصورت و در صورتیکه رقیب شما زودتر به این مهم مبادرت ورزد شما دیگر نمی توانید به فروش و توزیع کالا ادامه دهید.
در حقیقت اسم تجاری عنوانیه که از شهرت یک تاجر حکایت داره، و شخص تاجر بوسیلۀ اون خودشو معروف و مشهور میکنه. اسم تجاری ممکنه نام خانوادگی خود تاجر و یا یک اسم فانتزی باشد.

 

تفاوت نام تجاری و علامت تجاری در چیست ؟

برای درک بهتر موضوعات مرتبط با ثبت برند و علامت تجاری بایستی به تفاوت این دو توجه نمود در ذیل 4 تفاوت عمده این دو را به زبان ساده ذکر میکنم :

  1. محل ثبت و مراجع ثبتی این دو با یکدیگر متفاوت است . ثبت برند مانند ثبت شرکت در محل اداره ثبت شرکت ها انجام میپذیرد و برای این منظور می بایست به سامانه ثبت برند مراجعه نمود در حالی که ثبت علامت تجاری در سامانه اینترنتی ثبت علائم تجاری به ثبت میرسد.
  2. اعتبار تاریخ ثبت این دو با یکدیگر متفاوت است . مدت اعتبار ثبت علامت تجاری از زمان ثبت نهایی به مدت 10 سال بوده که قابل تمدید برای مدت نامحدود با پرداخت هزینه های مرتبطه می باشد در حالیکه مالک علامت تجاری به مدت سه سال علامت تجاری ثبتی را راکد نماید هر ذینفعی میتواند درخواست لغو ثبت انجام شده و آزاد سازی آنرا به نفع خود نماید .در مورد نام تجاری بایست گفت که نام تجاری هیچ محدودیت زمانی نداشته و پس از ثبت حتی با انحلال آن نیز میتوان از آن استفاده نمود.
  3. تعداد مورد انتخاب نام تجاری و علامت تجاری نیز متفاوت است. مسلما هر شرکتی یک نام تجاری داشته و میتواند به تعداد بسیاری علامت تجای داشته باشد . به عنوان مثال برند پاک وش علامت های تجاری زیادی در زمینه های شوینده خانگی دارد.
  4. این دو در انتقال مالکیت نیز دارای تفاوتی فاحش هستند. صاحبین شرکت میتوانند بدون فروش و انتقال مالکیت شرکت،علامت تجاری خود را به دیگران واگذار نمایند ولی برای انتقال نام تجاری حتما می بایست خود شرکت نیز منتقل گردد.

آیا این امکان وجود دارد که اسم تجاری با اسم شرکت یکی باشد؟ 

برای پاسخ به این سوال به متقاضیان ثبت برند و علامت تجاری باید خاطر نشان کرد که به جز اون مواردی که وزارت عدلیه علائم تجاری رو الزامی میکند، علامت تجاری اختیاریست.
به دلیل اینکه تا این تاریخ نظامنامۀ مادۀ 582 قانون تجارت تهیه و تصویب نشده، نحوۀ ارتباط و شمول و اطلاق اسم تجاری با نام شرکت دچار ابهام شده است .

مزایای ثبت برند و علامت تجاری

  • تضمین می کند که مشتریان می توانند محصولات را از یکدیگر تشخیص دهند.
  •  شرکت ها را قادر می سازد محصولات شان را از یکدیگر متمایز سازند
  • ابزار بازاریابی و اساس ایجاد وجهه و شهرت شرکت ها هستند
  • اجازه استفاده از آنها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع مستقیم درآمد از محل حق امتیازها باشند
  • جزء ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی هستند
  • ممکن است دارائی ارزشمند کسب و کار باشند
  • شرکت ها را تشویق می کنند در حفظ یا بهبود کیفیت محصولات سرمایه گذاری کنند
  •  ممکن است برای دریافت وام مفید باشند

 

دلایل حمایت از ثبت برند و علامت تجاری و حقوق ناشی از آن

با اینکه اکثر کسب و کارها به اهمیت استفاده از علائم تجاری به منظور تمیز دادن محصولات رقبا پی برده اند همه آنها اهمیت حمایت از ثبت برند و علائم تجاری از طریق ثبت را درک نکرده اند.
پس از ثبت برند و علامت تجاری طبق قانون ثبت برند و علامت تجاری شخص / شرکت حق انحصاری پیدا میکند ، به موجب آن میتواند از عرضه کالاهای یکسان یا مشابه توسط اشخاص ثالث تحت علائم تجاری که عین یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شما هستند در مرکز مالکیت معنوی جلوگیری نمائید.

اگر ثبت برند و علامت تجاری انجام نشود چه اتفاقی رخ می دهد؟
شرکت های رقیب از همان علامت تجاری یا علامتی که شباهت آن با علامت مزبور به اندازه ای است که موجب گمراهی خواهد شد.
برای همان کالا یا کالاهای مشابه استفاده خواهند کرد و در نتیجه سرمایه گذاری در بازاریابی یک محصول ممکن است به هدر رود.

اگر یکی از رقیبان از ثبت برند و علامت تجاری یکسان یا مشابه علامت تجاری استفاده کند ،ممکن است مشتریان تصور کنند آن محصول متعلق به همان شرکت است و در نتیجه کالای رقیب را خریداری کند.
این امر نه تنها سود شخص / شرکت را کاهش خواهد داد و مشتریان را گمراه خواهد کرد بلکه به شهرت و وجهه آسیب خواهد زد بخصوص اگر محصول رقیب کیفیت نازلی داشته باشد.

میزان موفقیت برند و علامت تجاری در میزان موفقیت کسب و کار

با توجه به ارزش برند و علامت تجاری و اهمیتی که یک علامت تجاری ممکن است در تعیین میزان موفقیت یک محصول در بازار داشته باشد ، تضمین اینکه در بازارهای مربوط به ثبت رسیده باشد بسیار ضروری است.

بعلاوه تفویض اجازه استفاده از یک علامت تجاری ثبت شده به شرکت های ثالث بسیار آسان تر است و در نتیجه میتواند منبع درآمد بیشتری برای شرکت / شخص به وجود آورد یا اساس انعقاد یک موافقت نامه اعطای نمایندگی فروش باشد.

شهرت ثبت برند تجاری

گاهی اوقاتکه یک لوگو یا برند در میان مشتریان از شهرت خوبی برخوردار است ممکن است به منظور دریافت منابع مالی یا وام از موسسات مالی استفاده شود که بطور فزاینده ای از اهمیت علائم برای موفقیت کسب و کار آگاه می شوند.

مدت اعتبار قانونی علایم تجاری ثبت شده

مدت اعتبار ثبت لوگو  ده سال از تاریخ تسلیم اظهارنامه ثبت آن می باشد این مدت با درخواست مالک آن برای دوره های متوالی ده ساله با پرداخت هزینه مقرر ، قابل تمدید است یک مهلت ارفاقی شش ماهه که از پایان دوره شروع می شود برای پرداخت هزینه تمدید با پرداخت جریمه تاخیر در نظر گرفته میشود.

علائم تجاری قابل ثبت

هر کلمه ، حرف یا حروف ، عدد ، ترسیمات ، عکس ، شکل ، رنگ ، تصویر ، برچسب یا ترکیب آنها که برای تشخیص کالاها یا خدمات بکار رود ، علامت تجاری محسوب می شود.
در برخی کشورها شعارهای تبلیغاتی نیز ثبت برند و علامت تجاری محسوب می شوند و در ادارات ملی ثبت علائم تجاری به عنوان علامت تجاری ثبت می شوند تعداد روز افزون کشورها اجازه می دهند.
شکل هایی از علائم تجاری که قبلا مرسوم نبوده اند نیز ثبت شوند .

از جمله علائم تجاری که قبلا اجازه ثبت نداشته اند :

مانند رنگ ها ، علائم سه بعدی ( شکل ) ، نشان های قابل شنیده ( صداها ) ، نشان های قابل استشمام ( بوها ) با اینحال بسیاری از کشورها برای آنچه که بعنوان علامت تجاری قابل ثبت هستند محدودیت هایی قائل شده اند و عموما اجازه ثبت نشان هایی را می دهند که قابل روئت هستند یا میتوان آن ها را به صورت گرافیک نشان داد.

علامت ای تجاری غیر قابل ثبت :
واژه های عام ، برای مثال اگر شرکت شما قصد دارد علامت تجاری ( صندلی ) را برای فروش صندلی ثبت کند ، تقاضانامه ثبت این علامت مردود خواهد شد چون واژه ( صندلی ) واژه عام برای این محصول است.

 

واژه های توصیف کننده:

اینها کلماتی هستند که معمولا در تجارت به منظور توصیف محصول مورد نظر بکار می روند برای مثال : ثبت کلمه شیرین برای شکلات قابل قبول نخواهد بود چون محصول را توصیف می کند در واقع اگر به تولید کننده شکلات برای عرضه محصولاتش حق استفاده انحصاری از کلمه ( شیرین ) داده شود ، کاری ناعادلانه خواهد بود.

واژه هایی کیفی مانند :

سریع ، بهترین ، کلاسیک ، نوآورانه به احتمال مردود خواهند شد مگر اینکه بخشی از یک نشان خاص باشند در این گونه موارد ، درج عبارتی دال بر اینکه در خصوص آن بخش علامت حق استفاده انحصاری درخواست نمیشود ، ضروری است

ثبت برند و علامت تجاری گمراه کننده :

علائم تجاری هستند که مصرف کننده را نسبت به ماهیت ، کیفیت یا مبدا جغرافیایی محصول گمراه میکنند یا فریب می دهند

برای مثال عرضه مارگارین به بازار با علامت تجاری که تصویر یک گاو داشته باشد مردود خواهد شد. چون علامت موجب گمراهی مصرف کنندگان خواهد شد و مصرف کنندگان به احتمال ، تصور خواهند کرد که این علامت به محصولات لبنی مرتبط است ( مانند کره حیوانی است )

 

مراحل ثبت برند و علامت تجاری در سال 1401

مراحل ثبت برند و علامت تجاری یکی از پیچیده ترین مراحل اداری بوده که اکثر مدیران و کارآفرینان کشور با آن بیگانه می باشند در این مقاله قصد داریم به زبانی ساده مراحل ثبت برند و علامت تجاری را گام به گام معرفی نموده تا ضمن آشنایی اجمالی با مراحل پیشرو ، بتوانید تصمیمات درستی در هر مرحله اتخاذ نمایید.

 

در ابتدا لازم میدانیم در صورتیکه با مفاهیم اولیه ثبت برند و علامت تجاری آشنا نیستید ابتدا مقاله ای که در این حوزه قبلا نوشته ام را مطالعه فرمایید : ” ثبت برند و علامت تجاری و تفاوت علامت و نام تجاری چیست ”

قبل از اینکه به گامهای مراحل و نحوه ثبت برند و علامت تجاری بپردازیم لازم است بدانید که در سال 1401 تمامی مراحل به صورت الکترونیکی انجام میپذیرد و در صورتیکه در هر مرحله متقاضی اطلاعات را به درستی وارد نکند ، ارزیاب با درج و اعلام نقصی پرونده ، کار متقاضی را عودت داده و گاها این عملیات تا بیش از یکسال زمان خواهد برد پس با دقت تک تک مراحل را دنبال نمایید تا در صورتیکه خودتان بخواهید اقدام به ثبت برند و علامت تجاری نمایید بتوانید در کوتاه ترین زمان ممکنه به انجام آن مبادرت ورزید .

مراحل ثبت برند و علامت تجاری بایستی دقیقا مطابق شیوه نامه اداره اختراعات و ثبت علایم انجام شده تا بتوانید به صورت قانونی برند را به نام متقاضی ثبت نمود. تمامی عرضه کنندگان کالا میتوانند محصولات خود را با ثبت برند با نام خود انجام دهند. البته برای اشخاص حقوقی و حقیقی داشتن کارت بازرگانی در صورتی که شرکت تولیدکننده نباشد الزامی است.

ماده 2 قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری اعلام نموده درصورت ثبت برند افراد میتوانند به صورت انحصاری از امتیاز استفاده از آن بهره مند باشند.

در نگاه کلی بایستی با ارائه مدارک لازم مرحله به مرحله و گام به گام مراحل ثبت برند و علامت تجاری را پیش برد برای این منظور مراحل زیر را متقاضی می بایست دنبال نماید.

1) برای ثبت برند ابتدا به آدرس سایت ثبت برند و علامت تجاری بروید.

متقاضیان ثبت برند بایستی ابتدا وارد سایت :  http://iripo.ssaa.ir شوند . خاطر نشان میشود در سال 1401 تمامی عملیات ثبت برند به صورت سامانه بر خط بوده و پذیرش و ثبت اظهارنامه به صورت حضوری امکان پذیر نیست و  سپس اظهارنامه ثبت برند را تکمیل نمایند.
لازم به ذکر است که نتایج و اطلاع از وضعیت درخواست نیز از طریق همین سامانه و در قسمت پیگیری قابل مشاهده و رفع نقصان احتمالی می باشد و مکاتبات نیز در قسمت ثبت انواع درخواست سایت قابل پیگیری و ارسال است.

2- برای ثبت برند و علامت تجاری می بایست ابتدا ثبت نام و به سایت وارد شوید.

با کلیک بر روی گزینه ثبت نام اطلاعات خواسته شده را وارد نموده و گام به گام مراحل را طی کنید تا نام کاربری و پسورد شما فعال گردد.

3- اسکن مدارک مورد نیاز برای ثبت برند و نام تجاری.

توصیه میکنم قبل از شروع مراحل تمامی مدارک مورد نیاز برای طی مراحل را اسکن و آماده نمایید و در سایز های استاندارد فشرده سازی کنید. در صورتیکه از مدارک لازم برای ثبت برند و علامت تجاری مطلع نیستید مقاله : ” مدارک مورد نیاز برای ثبت برند ” را مطالعه فرمایید.

مدارک ثبت لازم برای ثبت برند اشخاص حقیقی به اختصار :

  • کپی شناسنامه متقاضی ثبت
  • کپی کارت ملی متقاضی ثبت
  • در صورتی که نام تجاری به صورت لاتین است تصویر کارت بازرگانی نیز الزامیست.
  • تصویر مجوز فعالیت همچون جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری و …..

مدارک لازم برای متقاضی شخص حقوقی :

  • تصویر شناسنامه مدیران شرکت
  • تصویر کارت ملی مدیران شرکت
  • تصویر روزنامه رسمی و آگهی تاسیس
  • تصویر آخرین تغییرات شرکت
  • تصویر مجوز فعالیت شرکت همچون جواز تاسیس ، پروانه بهره برداری و …
  • تصویر کارت بازرگانی در صورتیکه در نام تجاری از حروف لاتین استفاده شده باشد.

4- تکمیل اظهارنامه برای ثبت برند و علامت  تجاری

در این مرحله ابتدا نوع مناسب اظهار نامه را برای خود برمیگزینید و بعد از آن اطلاعات خواسته شده را وارد کرده شاید لازم باشد تاکید نمایم که در تکمیل اظهارنامه بایستی اطلاعات به صورت دقیق در فرم مربوطه وارد شود . اظهارنامه به عنوان سندی رسمی و قابل ارائه به مراکز قضایی در صورت بروز اختلاف فیمابین شرکا و سهام داران می باشد و نحوه تکمیل آن باید کاملا دقیق باشد.

5- ورود اطلاعات مالک برند

در این قسمت اطلاعات مربوطه به شخص صاحب برند را وارد نموده و در این فرم اگر متقاضی شخص حقیقی باشد قسمت مربوطه و اگر متقاضی ثبت برند و علامت تجاری شخص حقوقی باشد بایستی اطلاعات مربوط به آن را وارد کرد.

6- ثبت نهایی برای ارزیابی

پس از ورود اطلاعات لازمه در مورد مالک برند کلید ثبت نهایی و درخواست بررسی را فشرده و نتیجه اطلاعات غالبا پس از بررسی کارشناسان مربوطه حداکثر ظرف دوهفته در سامانه قرارداده میشود . و متقاضی میتواند با مشاهده پرونده از نتیجه درخواست ثبت برند و علامت تجاری مطلع گردد.

7- پرداخت هزینه ثبت برند

پس از بارگذار و تکمیل مدارک باید هزینه ثبت برند را واریز نمایید این هزینه در متقاضیان اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.

8- دریافت شناسه اظهارنامه

پس از پرداخت هزینه های ثبت علائم تجاری و تائیدیه کارشناسان می بایست هزینه های مربوطه را واریز نمایید و اصل مدارک را مطابق با اعلام کارشناسان ثبت به آدرس مندرج در پاسخ متقاضی ارسال نمایید.

خلاصه ی مواردی که با هم مقایسه می کنیم:

  1. ثبت برند چیست؟
  2. مراحل ثبت برند چگونه است ؟
  3. مزایا و معایب ثبت برند
  4. مدارک مورد نیاز ثبت برند

هفت مرحله در ثبت برند

مرحله اول

مشاوره در مورد موضوع فعالیت نام انخابی  برند با مشاوران تخصصی ثبت حامی مرتبط در زمینه مدارک مورد نیاز و مراحل ثبت برند و مرات زمانی که طول می کشد تا برند ثبت شود برند باید طوری انتخاب شود که ساده و در ذهن ماندگار باشد که وقتی فردی می بیند تداعی محصولات شما شود.

مرحله دوم

در این مرحله باید تحقیق کنید که مشابه یا عین برند شما برندی ثبت نشده باشد باید استعلام برند گرفت تا متوجه این موضوع شد.
در صورت وجود تشابه زیاد بین برند شما و برندی که قبا ثبت شده است ، تقاضای شما رد خواهد شد.

مرحله سوم

جمع آوری مدارک و تحویل به ورود به سایت مرکز مالکیت معنوی وارد قسمت ثبت اظهارنامه علامت تجاری شوید.
بعد از تکمیل صورتجلسه اظهار نامه ی ثبت علامت تجاری مدارک را بارگذاری کنید .

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند :

  1. کپی شناسنامه و کارت ملی متقاضی
  2. مجوز فعالیت ( جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و…)
  3. کپی برابر اصل کارت بازرگانی و کارت عضویت بازرگانی
  4. اطلاعاتی نظیر آدرس ،شماره تماس ، کد پستی ، ایمیل
  5. پرداخت هزینه ی مربوطه در سایت ثبت علائم تجاری

مرحله پنجم

پس از آن که اظهار نامه ثبت برند و علامت تجاری توسط کارشناسان اداره مالکیت معنوی بررسی شد و فاقد نقص بود ،پیامکی مبنی بر این که ثبت علامت تجاری شما مانعی ندارد ارسال می شود. در این مرحله باید به صورت حضوری به اداره مراجعه کرده و پرونده ثبت برند را تشکیل دهید.

مرحله ششم

در این مرحله موضوع درخواستی ثبت شرکت حامی مورد بررسی اداره مالکیت معنوی قرار می گیرد و به روزنامه رسمی ارسال می شود.

حال شما باید هزینه روزنامه رسمی در نوبت اول را پرداخت کنید که حدودا بعد از یک هفته روزنامه چاپ و به آدرس شما ارسال می شود.

نکته : از تاریخ انتشار روزنامه رسمی مرحله اول برای اسخاص ثالث 30 روز فرصت وجود دارد که اگر ثبت علامت تقاضا شده را مغایر با حقوق قانونی خود می دانند نسبت به آن رسما اعتراض نمایند.

مرحله هفتم

در آخر با داشتن هر دو روزنامه رسمی کثیرالانتشار نوبت اول و دوم ، یک نسخه صورتجلسه اظهار نامه علامت تجاری و ده نمونه از برند در ابعاد 6*6 مجددا به اداره مالکیت معنوی به تداره مالکیت معنوی مراجعه کند .

اگر پروسه و مراحل ثبت برند و علامت تجاری شما توسط موسسه ثبت حامی انجام گیرد نیازی به حضور فیزیکی در اداره نمی باشد و همه ی مراحل توسط موسسه انجام می شود.

هزینه ی ثبت برند چقدر است ؟

هزینه ثبت برند متغیر است و آن هم به چند دلیل بستگی دارد . مثل طبقه ای که برای ثبت برند انتخاب می نمایید ، حقیقی و حقوقی بودن برند همگی در ثبت برند تاثیر دارند.

بیشتر بدانید : هزینه ثبت برند
در مورد هزینه های جاری ثبت برند و علامت تجاری بیشتر بدانید

آیا نحوه انجام مراحل ثبت مهم است ؟

در موسسات حقوقی ثبت برند و ثبت شرکت بیشترین متقاضیان را به خود اختصاص می دهند. برای تمامی مراحل ثبت برند فقط باید به اداره مالکیت معنوی برویم که این اداره فقط در تهران مستقر است تمامی اظهارنامه های دیگر در شهرستان ها از طریق سامانه اینترنتی این اداره ثبت می شود .

نکات مهم  در مراحل ثبت برند

تمامی هزینه های ثبت برند از سامانه ssaa.ir به صورت اینترنتی پرداخت می شود.
در مورد اظهارنامه و تایید و رد شدن آن اداره مالکیت صنعتی نقس مهمی در تایید و رد شدن برند دارد.
اگر اعتراض به رد برند داشتید 30 روز کاری زمان دارید که دقیقا بعد از انتشار در روزنامه می باشد.

فرآیند ثبت برند 

برای ثبت اسم تجاری و علائم مشاوران تخصصی ما اطلاعات لازم در مورد برند و قوانین حاکم بر ثبت برند و علامت تجاری را  در اختیار شما می گذارند و پس از این مدارک و هزینه های مربوطه از متقاضی دریافت و در کم ترین زمان ممکن ثبت برند شما را انجام می دهند برای اطلاعات بیشتر با شماره 91303232-021 تماس بگیرید.

راهنمای ثبت شرکت در تهران و ایران

امیدوارم توانسته باشم با زبانی ساده تمامی موارد حوزه ثبت برند و علامت تجاری در تهران و دیگر نقاط ایران را به اختصار برایتان بازگو نمایم در صورت داشتن هرگونه سوال لطفا با کارشناسان تماس بگیرید .

 

 

برخی از سوالات عمومی در رابطه با ثبت برند تجاری

برند 50 -50 چیست؟

برند 50-50 به این معنی است که شما می توانید علامت خود را بین چندین نفر با درصد های مختلف چه حقیقی و چه حقوقی به ثبت برسانید.

چه زمانی برندم به ثبت می رسه ؟

زمانی که اداره مالکیت تشخیص دهد که قوانین مورد نظر رعایت شده است آگهی مروبط به ثبت را منتر و سپس برند ثبت می شود

آیا جهت ثبت برند داشتن شرکت الزامی است؟

خیر ، ثبت برند به دو صورت حقیقی و حقوقی انجام می شود و الزامی به ثبت شرکت نیست.

طبقات در ثبت برند و علامت تجاری چه کاربردی دارند؟

برای ثبت برند شما باید متناسب با نوع کالا و خدمات طبقه محصولات خود را مشخص کنید در قانون ثبت علائم تجاری گروهی از کالاهای همسان را در یک طبقه بندی برند قید نموده اند و کالاهای شما باید در یکی از این طبقات وجود داشته باشد.

حق استفاده از علامت تجاری به چه کسی تعلق می گیرد؟

حق استفاده انحصاری به فردی که آن علامت را ثبت کرده است تعلق دارد.