مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چقدر است و چطور باید آن را محاسبه کرد؟

 

موضوعی که امروزه در بین سخنان همه شنیده می‌شود، بحث مالیات تراکنش ها‌ی بانکی است که گاهی به چشم برخی ترسناک هم دیده می‌شود. گردش حساب بانکی و مالیات وارد بر آن مدتی است که مورد توجه سازمان امور مالیاتی کشور واقع شده است. همین موضوع موجب جلب توجه مردم نیز می‌شود. اگر دوست دارید به قوانین مالیات تراکنش بانکی پی ببرید، این صفحه همان چیز‌ی است که به آن نیاز دارید.

اما پیش از آن که بدانیم مالیات تراکنش بانکی چقدر است یا اینکه با نحوه محاسبه مالیات تراکنش بانکی آشنا شویم، بهتر است به ضرورت نیاز بررسی گردش مالی و یا مالیات بر آن بپردازیم.

 

چرا گردش مالی به کنترل نیاز دارد؟

مالیات بر تراکنش ها‌ی بانکی مقدار پولی است که همه موظف به پرداخت آن هستند و در کشور‌ها‌ی مختلف هم اجرا می‌شود. زمانی که شخصی پولی را از راه قانونی کسب می‌کند، باید به پیروی از قوانین، با توجه به درآمد خود و درصد مشخص‌شده، مالیات پرداخت کند.
شفافیت یک گردش مالی با مشخص‌بودن مبدا و مقصد، کاملا واضح است. چنین کسب‌و‌کار‌ها‌یی قانونی به حساب می‌آیند؛ چرا‌که به هیچ وجه قصد پنهان‌کاری ندارند و با صداقت کامل کار می‌کنند و مالیات تراکنش ها‌ی بانکی را می‌پردازند.

با این حال فرد‌ی با عملکرد متضاد را در نظر بگیرید. شخصی که بخشی از درآمد خود را پنهان می‌کند. این دقیقا همان کار‌ی است که افراد‌ی با سابقه‌ی بد مثل کلاهبرداری، قاچاق و… انجام می‌دهند تا واقعیت کار خود را از چشم همه پنهان کنند. به نظر شما تحت این شرایط بهترین کار‌ی که سازمان امور مالیات می‌تواند انجام دهد چیست؟ مطمئنا بررسی یا کنترل گردش مالی. به این ترتیب جرم‌ها‌یی مثل فرار مالیاتی و پول‌شویی هم بسیار کم‌تر می‌شود. در نتیجه کنترل گردش مالی، سخت‌گیری‌ها‌ی اعمال‌شده برای بررسی تراکنش‌ها و مالیات تراکنش بانکی همگی یک سیستم طراحی‌شده برای کاهش بروز جرم در جوامع است.

خب، حالا که به ضرورت کنترل گردش مالی پی بردید، بهتر است به سراغ اصل ماجرا برویم، یعنی مالیات تراکنش ها‌ی بانکی.

 

کنترل گردش مالی

شرایط اخذ مالیات تراکنش ها‌ی بانکی

برای مودیان موظف به پرداخت مالیات، در حسابداری مالیاتی شرایطی وجود دارد. اگر این مودیان شرایط زیر را داشته باشند، بدون شک مالیات تراکنش بانکی از آن‌ها دریافت خواهد شد.

اما شرایط اخذ مالیات تراکنش ها‌ی بانکی:

  • حجم تراکنش‌ها‌ی انجام‌شده: نکته‌ای که احتمالا شما هم در رابطه با آن کنجکاو شده باشید، حجم دریافت‌ها و پرداخت‌ها است. حتما می‌دانید که هر تراکنشی، مالیات ندارد؛ چرا‌که میزان آن نیز اهمیت بسیار‌ی دارد. پرداخت مالیات تراکنش حساب بانکی زمانی لازم است که مجموع حجم تراکنش‌ها‌ی انجام‌شده بیش‌تر از سقف تعیین‌شده باشد، یعنی بیش‌تر از 5 میلیارد تومان (بطور سالانه).
  • حساب بانکی باید ماهیت درآمد‌ی داشته باشد: در غیر اینصورت، مالیات به تراکنش ها‌ی بانکی شامل نمی‌شود. البته این در صورتی است که شواهد و مدارک کافی و قابل‌اطمینان در راستا‌ی غیر درآمد‌ی بودن حساب بانکی ارائه شود. اثبات نوع حساب از منظر درآمد‌ی بودن یا نبودن به عهده‌ی سازمان امور مالیات کشور است.

 

چه موارد‌ی مشمول مالیات تراکنش ها‌ی بانکی است؟

اگر تراکنش‌ها‌ی ثبت‌شده در حساب بانکی افراد دارای ماهیت درآمد‌ی باشد، از موارد مشمول مالیات تراکنش ها‌ی بانکی خواهد بود. به همین دلیل افراد برای فعالیت‌ها‌ی درآمد‌ی و تجاری خود حتما باید حساب بانکی جداگانه‌ای داشته باشند و این تراکنش‌ها و فعالیت‌ها را در قالب اظهار‌نامه مالیاتی حقیقی یا حقوقی ابراز کنند.

موارد مشمول

موارد مشمول مالیات

موارد غیر مشمول مالیات بر اساس تراکنش ها‌ی بانکی چیست؟

تا به اینجا‌ی کار به موارد مشمول مالیات تراکنش ها‌ی بانکی اشاره کردیم؛ اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که هر حساب بانکی و تراکنشی، مشمول پرداخت مالیات نمی‌شود. اگر واقعیت بر خلاف این موضوع بود، سنگ رو‌ی سنگ بند نمی‌شد. شناسایی این تراکنش‌ها و حساب‌ها‌ی بانکی موضوع مهمی است که همه به‌دنبال دانستن آن هستند.

تراکنش ها‌ی بانکی معاف از مالیات با توجه به برخوردار‌بودن یا نبودن از ماهیت درآمد‌ی به 2 دسته تقسیم می‌شوند:

  • دارای ماهیت درآمد‌ی

  1.  تراکنش‌ها‌یی با ماهیت درآمد‌ی که حین معامله مالیات آن‌ها پرداخت شده باشد.
  2.  تراکنش‌ها‌یی (با ماهیت درآمد‌ی) با نرخ صفر و یا معاف از مالیات مثل وقف، ارث، نذورات، درآمد بدست‌آمده از کشاورزی و‌…
  • دارای ماهیت غیر درآمد‌ی

  1.  واریز‌ها و تراکنش‌ها‌یی که بابت هزینه‌ها‌ی عمومی و روزمره انجام می‌شوند.
  2.  سود‌ها‌ی بانکی دریافتی
  3.  انتقال و جابجایی حساب‌ها‌ی شخص
  4.  جابجایی بین حساب‌ها‌ی شرکا در مشاغل
  5.  دریافت و پرداخت سهامداران و اعضا‌ی هیئت مدیره
  6.  درآمد حاصل از خرید و فروش سهام
  7.  انتقالی بین حساب‌ها‌ی اشخاص درصورتی که غیر درآمد‌ی باشد.
  8.  برداشت‌ها‌ی شخصی که از حساب‌ها‌ی شرکتی انجام می‌شوند.
  9.  گردش مالی که جهت دریافت وام و تسهیلات باشد.

 

نحوه محاسبه مالیات بر اساس تراکنش ها‌ی بانکی

شرط دریافت مالیات تراکنش ها‌ی بانکی از یک حساب، تجاری‌بودن آن است. بنابراین اگر حسابی، تجاری شناسایی شود، مالیات از آن دریافت خواهد شد. با این حال اگر از پیش مالیات تراکنش بانکی تجاری پرداخت شده باشد، طبیعتا مالیاتی اخذ نمی‌شود. نرخ مالیات هم متناسب با فعالیت تجاری که افراد انجام می‌دهند، تعیین می‌شود.

همانطورکه قبلا هم ذکر شده، سقف مالیات تراکنش بانکی در حال حاضر بطور سالانه 5 میلیارد تومان می‌باشد. اگر فرد‌ی گردش مالی داشته باشد که با توجه به شرایط موجود، مشکوک به فرار مالیاتی باشد (جرم فرار مالیاتی چیست و چه مجازاتی دارد؟) و از طرفی هم مدرک درستی جهت رد این موضوع پیدا نشود، آن شخص موظف به پرداخت مالیات است.

اما سوال اینجا‌ست که نرخ مالیات تراکنش ها‌ی بانکی چند درصد است؟

  • اشخاص حقیقی

  1.  مطابق قانون جدید مالیات تراکنش بانکی، اگر یک شخص حقیقی درآمد‌ی تا 50 میلیون تومان داشته باشد، نرخ مالیات پرداختی 15% است.
  2.  اگر درآمد شخص حقیقی بیش از 50 میلیون تومان باشد و به 100 میلیون تومان برسد، نرخ مالیات تراکنش ها‌ی بانکی به 20% می‌رسد.
  3.  در صورتی که درآمد شخص حقیقی بطور سالانه به بیش از 100 میلیون تومان برسد، باید مالیات او با نرخ 25% محاسبه شود.
  • اشخاص حقوقی

    نرخ مالیات تراکنش بانکی برای افراد حقوقی تحت هر شرایطی 25% است.

 

مراحل پرداخت مالیات تراکنش ها‌ی بانکی

جهت پرداخت مالیات تراکنش ها‌ی بانکی باید از این سامانه استفاده کنید‌: www.tax.gov.ir

جهت یادگیری نحوه پرداخت مالیات تراکنش بانکی می‌توانید مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  1.  اولین مرحله، ورود به وب‌سایت سازمان امور مالیاتی کشور است. پس از ورود به صفحه‌ی اصلی رو‌ی گزینه‌ی “سایر خدمات مالیاتی” کلیک نمایید. سپس از بین موارد این بخش، پرداخت الکترونیک مالیات را انتخاب کنید.
  2.  جهت پرداخت مالیات تراکنش ها‌ی بانکی، در این مرحله باید سامانه پرداخت الکترونیک مالیات را بزنید.
  3.  در مرحله‌ی سوم، سیستم از شما نام کاربری و رمز عبور می‌خواهد. اگر در این سامانه از قبل ثبت‌نام کرده‌اید، اطلاعات خود را وارد نمایید؛ اما در غیر اینصورت لازم است قبل از هر چیز، ثبت‌نام خود را انجام دهید. با ثبت‌نام در سامانه می‌توانید کد رهگیری مالیاتی دریافت نمایید (نحوه دریافت کد اقتصادی و کد مالیاتی شرکت).
  4.  هم اکنون بر “صدور قبض جدید” کلیک کنید.
  5.  در این بخش از مراحل پرداخت مالیات تراکنش بانکی، اطلاعات شما به نمایش در می‌آید. لازم است که این اطلاعات توسط شما تایید شود تا مشکلی پیش نیاید. صحت اطلاعات را تایید کنید و بر گزینه “ادامه” کلیک نمایید.
  6.  حالا گزینه “پرداخت آنلاین” را انتخاب کنید.
    با گذر از همه‌ی این مراحل، می‌توانید به سادگی آب خوردن مالیات تراکنش ها‌ی بانکی خود را پرداخت نمایید.

مراحل

مراحل پرداخت مالیات

سخن پایانی

طی این مطلب تلاش شد تا موارد لازم در رابطه با مالیات تراکنش ها‌ی بانکی با دقت تمام شرح داده شود. هم اکنون می‌توانید با در نظرگیری این اطلاعات متوجه شوید که آیا مشمول پرداخت مالیات هستید یا نه. اگر موظف به پرداخت مالیات هستید، می‌توانید از قوانین درصد مالیات و همچنین نحوه پرداخت مالیات که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، استفاده کنید.